Formalności przed i po ślubie
Małżeństwo to niezwykle piękny czas, w którym w końcu możecie oficjalnie utworzyć rodzinę. Jednak często w okresie poślubnym świeżo upieczonemu małżeństwu sen z powiek spędzają wszelkie formalności związane z tym wydarzeniem, które są do załatwienia. Od czego warto zacząć, aby nic nie umknęło naszej uwadze?
Przebieg ceremonii ślubnej w akompaniamencie bieli i muzyki, udane i z powodzeniem zorganizowane wesele oraz uśmiech na twarzach najbliższych i gości – któż z nas o tym nie marzy? Na ten niezwykle ważny w życiu dzień czekają wszyscy i każda para pragnie aby był on jedyny w swoim rodzaju. Jednak tuż po ślubie na drodze małżonków staje prawdziwe wyzwanie – formalności ślubne. Najlepiej tuż po zakończeniu podróży poślubnej zacząć organizację niezbędnych dokumentów w celu załatwienia wszelkich formalności ślubnych. To pozwoli nam o niczym nie zapomnieć i jednocześnie pomoże wskazać priorytety, którymi zajmiemy się od razu po powrocie z wymarzonego wypoczynku. Na samym początku należy uzbroić się w cierpliwość i zacząć od odpowiedniego przygotowania dokumentów.
Jakie dokumenty będą potrzebne?
- Dowód osobisty
- Dokument prawa jazdy
- Dowód rejestracyjny samochodu
- Paszport
- Akt zawarcia małżeństwa
- Dokument meldunkowy
- Formularz NIP 3 dla Urzędu Skarbowego
- Formularze bankowe
- Wnioski dotyczące Funduszu Emerytalnego
W zależności od rodzaju zawarcia związku małżeńskiego musimy pamiętać o niezbędnych dokumentach, aby wszelkich formalności móc zamknąć na ostatni guzik. W przypadku ślubu cywilnego, który jest współcześnie najpopularniejszą formą zawarcia małżeństwa niezbędne będą następujące dokumenty:
W przypadku osób (Panna/Kawaler), które nigdy wcześniej nie zawierały związku małżeńskiego potrzebny będzie:
- Odpis skróconego aktu urodzenia
- Dowód osobisty
Dokumenty niezbędne dotyczące osób rozwiedzionych:
- Dowód osobisty
- Odpis aktu zawarcia małżeństwa
- Odpisy aktów urodzenia partnerów (jeśli obydwoje byli rozwiedzeni)
Dokumenty dotyczące osób nieletnich w przedziale wiekowym od 16 do 18 roku życia:
- Pisemna zgoda od sądu rodzinnego, iż możliwe jest zawarcie związku małżeńskiego
- Odpis aktu urodzenia
- Oświadczenie pisemne wyjaśniające dlaczego decydujemy się na małżeństwo
- W przypadku osób mających 18 lat potrzebne będą dowody osobiste
W przypadku wdowców lub wdów dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego to przede wszystkim:
- Odpis aktu zgonu poprzedniego małżonka
- Dowód osobisty
- Odpis skrócony aktu urodzenia
Cudzoziemcy chcąc zawrzeć związek małżeński na terenie Polski muszą mieć następujące dokumenty:
- Przetłumaczony odpis skróconego aktu urodzenia
- Paszport z aktualnym zdjęciem
- Dowód tożsamości
- Pozwolenie sądu rodzinnego w kraju ojczystym cudzoziemca. W przypadku braku takiego oświadczenia należy skontaktować się z sądem rodzinnym w Polsce i starać się o przyznanie pozwolenia do zawarcia związku małżeńskiego bez specjalnego upoważnienia.
- Pisemne oświadczenie dotyczące zdolności prawnej oraz możliwości zawarcia małżeństwa przez cudzoziemca wydawany przez organ administracyjny w kraju ojczystym takiej osoby.
O czym pamiętać składając dokumenty do określonych instytucji?
- Dowód osobisty:
Gdy decydujemy się na zmianę swojego dotychczasowego miejsca zamieszkania musimy liczyć się z tym, iż wiąże się to ze zmianą dowodu osobistego. Ponadto bardzo często kobiety decydują się nosić nazwisko swojego małżonka, dlatego wymiana dokumentu tożsamości jest obowiązkowa. Formalności nie powinny trwać dłużej niż 30 dni. Następnie należy udać się do Urzędu Miasta lub Gminy Miejskiej w zależności od miejsca naszego aktualnego zamieszkania. Do wydania nowego dowodu będą niezbędne:
- Odpis aktu zawarcia związku małżeńskiego
- Wniosek dotyczący wydania przez Urząd nowego dowodu (Druk dostępny na miejscu w Urzędzie)
- Dowód tożsamości, jaki aktualnie posiadamy
- Dowód wpłaty w kwocie 30 zł na konto bankowe Urzędu
- Dwa zdjęcia w formacie 35 x 45 mm – jedno czarno-białe, drugie kolorowe, stworzone zgodnie z wytycznymi fotografa w salonie fotograficznym
- Dokument prawa jazdy:
Na nowym dokumencie będzie znajdował się adres zameldowania, zatem po ślubie taki dokument wymienia jedynie małżonka, chyba że obydwoje przeprowadziliście się do innego miejsca i wymagana jest natychmiastowa korekta danych. Wszelkie formalności potrwają do dwóch tygodni.
- Ksero aktualnego dokumentu prawa jazdy
- Dwa zdjęcia z aktualnym wizerunkiem (w kolorze i czarno-białe o wymiarach 35 x 45 mm)
- Potwierdzenie wpłaty o wartości 71 zł
- Wniosek o wydanie nowego dokumentu prawa jazdy (dostępny druk w Urzędzie)
- Nowy dokument rejestracyjny pojazdu:
Wymiany nowego dokumentu może jedynie dokonać współwłaściciel lub właściciel auta. Jednak należy tego dokonać przed upływem miesiąca od daty zmiany nazwiska (w przypadku kobiet) lub miejsca zamieszkania.
- Dowód osobisty
- Wniosek o otrzymanie nowego dokumentu rejestracyjnego pojazdu (dostępny w urzędzie)
- Karta pojazdu oraz pisemne potwierdzenie ostatniego przeglądu
- Umowa zawartego ubezpieczenia OC
- Upoważnienie od właściciela – w przypadku starania się o nowy dowód przez współwłaściciela
- Dowód wpłaty wszystkich wymaganych opłat
- Tablice rejestracyjne
- Paszport:
- Dwa identyczne zdjęcia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm
- Odpis aktu małżeństwa – w przypadku par zawierających związek małżeński za granicą
- Dowód wpłaty wynoszący 140 zł
- Aktualny dowód osobisty
- Zmiana rachunku bankowego w Instytucji bankowej
W zależności od indywidualnych postanowień czy zamierzamy mieć wspólne konto czy odrębne należy powiadomić bank o zmianie swojego nazwiska oraz miejsca zamieszkania. Jeśli pragniemy założyć wspólne konto należy dopisać małżonka jako współwłaściciela danego rachunku oraz musi on złożyć podpis na dokumentach. Należy wziąć aktualny dowód osobisty – już po wszelkich zmianach urzędniczych.
- Fundusz emerytalny:
Jeśli para taki posiada wymagane jest wręcz podanie aktualnych danych. Jeśli to nie możliwe, należy pobrać gotowy formularz, wypełnić go i wysłać na adres danej firmy specjalizującej się w udzielaniu takich funduszy.
- Formularz NIP – 3:
Po otrzymaniu nowego dowodu osobistego zmiany dotyczące nazwiska i adresu należy również zgłosić Urzędowi Skarbowemu.
Ponadto należy powiadomić o zmianie statusu lekarza rodzinnego, pracodawcę, oddział Komunikacyjny w Urzędzie, Starostwo Powiatowe, Operatora telefonicznego oraz Spółdzielnię Mieszkaniową.